2014. szeptember 26., péntek

Az előkészítő munka fontossága



Tovább folytatva előző gondolatmenetemet, most a képviselő testület hatékonyabb, és szakmaibb munkájának megteremtéséhez szükséges változásokat vetem képzeletbeli papíromra. Tudom, hogy a képviselők összetételét nem a polgármester választja meg, de a képviselő testület munkáját segítő, előkészítő bizottságok tagjai jelölésénél már nagyobb szabadsággal rendelkezik.
         A képviselő testület mellett dolgozó bizottságok jogi helyzetét az Alkotmány, az Ötv. (önkormányzati törvény), és testületek által megalkotott SZMSZ (Szervezeti és Működési Szabályzat) foglalja keretbe. Láthatjuk, hogy a háromból kettőre közvetlen ráhatása nincs a testület tagjainak, de az SZMSZ „szabadon” szabható át, saját szájíz szerint. Sárisápon az állandó bizottságok az alábbi személyi állománnyal szolgálják a közjót:



         Azt hiszem nem kell különösebben kifejtenem azt, hogy mindkét bizottság milyen fontos munkát kell hogy végezzen, de véleményem szerint sokkal inkább a szakmai szempontokat kellene előtérbe helyezni a bizottsági tagok kiválasztásánál, mint jelen esetben. Most nézzük meg, jelen bizottsági struktúra megőrzése esetén, hogyan, milyen szempontok szerint lenne szükséges a bizottságok átalakítása, véleményem szerint.
         Az Oktatási, Kulturális és Sport Bizottság még csak-csak valahogy rendben is lenne, hiszen itt óvodavezető, iskola igazgató, logopédus mellett elfér a gyerekorvos, és a minőségellenőr is, de véleményem szerint jobb munkát tudnának végezni, ha ezen bizottságon belül legalább egy-egy fővel a sportélet, és a kultúra is képviseltethetné magát. Én személy szerint a két nemzetiség egy-egy képviselőjét is beültetném közéjük, hiszen az ő feladatuk éppen a saját nemzetiségük kultúrájának továbbadása.
         A Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottság tagjainak kiválasztásánál aztán végképp nem értem a kiválasztási szempontokat. Az „én” bizottságomban itt településmérnök, építő/építész mérnök, gépészmérnök, villamosmérnök, és felsőfokú gazdasági végzettségű ember(ek), vagy mérnökök híján szakemberek kapnának helyet. Ezzel szemben most ezt a bizottságot minőségellenőr, gyerekorvos, cégképviselő/céglátogató (?), és kazántechnikus alkotja. Nem vonom kétségbe egyikük tenni akarását sem, de szerintem egy ilyen felelősségteljes Bizottságban önmaguktól nem 100%-ig képesek szakmai szempontok szerinti, jó döntések előkészítésére. Még egyszer hangsúlyozom, nem a feltételezem ezen emberek jó szándékának hiányát, de végzettségükből, szakmai előéletükből kifolyólag nem biztos, hogy alkalmasak szakmailag helyes döntések meghozatalára.
            Tudom, a polgármester keze bizonyos szintig meg van kötve, hiszen a bizottságok legalább 50%-át, és a bizottságok elnökét a képviselő testületnek (ami ugye a választás után adott) kell adnia úgy, hogy a polgármester és alpolgármester nem lehet tagja egyetlen bizottságnak sem. De ott a maradék 50%! Ezt a 50%-ot vérprofi szakemberekkel fel lehetne tölteni, akik ha valóban profik a szakmájukban, rendelkeznek olyan főállású fizetéssel, hogy nem tartanának igényt a bizottsági tagságért járó tiszteletdíjra (vagy akármi is a neve), csupán lokálpatrióta mivoltuknál fogva készséggel állnának településünk rendelkezésére, így nem terhelnék további tételekkel a költségvetést sem. És ne mondja nekem senki, hogy ilyeneket nem találni ezen a közel háromezres településen, mert egyszerűen nem hiszem el! Persze ezzel nagyobb betekintést kapnának a testületen kívüli emberek is abba, hogy milyen szempontok szerint születnek döntések beruházások, rendezvények szervezése alkalmával, de egy olyan testületnek, akinek nincs takargatnivalója, ez nem okozhat problémát.

         És végezetül néhány pontban a saját vállalásaim, e témával kapcsolatban:
-      polgármesterré választásom esetén a fenti szempontok szerinti Bizottságok javaslása, szakemberek felkutatása, felkérése
-      a testületi ülések előtti, képviselőknek kiküldött munkaanyagok kiküldésével egyidőben azok, a falu honlapjáról való letölthetőségének megteremtése
-      nagyobb nyilvánosság a helyi beruházások alkalmával, a helyi vállalkozók prioritásának erősítése
-      helyi, kulturális rendezvények szervezése esetén előnyt élveznének az élő műsorral rendelkező helyi, vagy környékbeli előadók, a TV-ben, rádióban aránytalanul felfuttatott budapesti, „playback celebekkel” szemben
-      gazdasági, kulturális szempontból racionálisabb döntések meghozatalának segítése
-      nagyobb hangsúlyt kapnának a nemzetiségek a kulturális rendezvények alkalmával, és persze munkájuk végzéséhez nagyobb támogatást is

-      képviselővé választásom esetén a képviselői és bizottsági tiszteletdíjamat felvenném, de azt számlákkal igazolva az utolsó fillérig a kereszténység és magyarságtudat erősítése érdekében köztéri emlékművekre, rendezvények lebonyolításának segítésére fordítanám, vagy egyéb a falut élhetőbbé, temészetközelibbé tevő beruházásokat támogatnám vele

-      remélem ezzel példát mutatva képviselő társaimnak, nagyobb anyagi mozgásteret teremtenénk településünk szépítésére, rendezvények szervezésére, a közösségi élet fejlesztésére

2 megjegyzés:

  1. Alkotmány = mára Alaptörvény :-)
    A"eszemesz" pont a felettes szabályozás miatt csak részben szabható át szabadon.
    Most akkor olyan zöld szemű és fehér bőrű felmenőkkel rendelkező független sváb vagy aki a magyarságtudatért áll a vártán :-)

    VálaszTörlés