Tovább
folytatva előző gondolatmenetemet, most a képviselő testület hatékonyabb, és
szakmaibb munkájának megteremtéséhez szükséges változásokat vetem képzeletbeli
papíromra. Tudom, hogy a képviselők összetételét nem a polgármester választja
meg, de a képviselő testület munkáját segítő, előkészítő bizottságok tagjai
jelölésénél már nagyobb szabadsággal rendelkezik.
A képviselő testület mellett dolgozó bizottságok jogi
helyzetét az Alkotmány, az Ötv. (önkormányzati törvény), és testületek által
megalkotott SZMSZ (Szervezeti és Működési Szabályzat) foglalja keretbe.
Láthatjuk, hogy a háromból kettőre közvetlen ráhatása nincs a testület
tagjainak, de az SZMSZ „szabadon” szabható át, saját szájíz szerint. Sárisápon
az állandó bizottságok az alábbi személyi állománnyal szolgálják a közjót:
Azt hiszem nem kell különösebben kifejtenem azt, hogy
mindkét bizottság milyen fontos munkát kell hogy végezzen, de véleményem
szerint sokkal inkább a szakmai szempontokat kellene előtérbe helyezni a
bizottsági tagok kiválasztásánál, mint jelen esetben. Most nézzük meg, jelen
bizottsági struktúra megőrzése esetén, hogyan, milyen szempontok szerint lenne
szükséges a bizottságok átalakítása, véleményem szerint.
Az Oktatási, Kulturális és Sport Bizottság még csak-csak
valahogy rendben is lenne, hiszen itt óvodavezető, iskola igazgató, logopédus
mellett elfér a gyerekorvos, és a minőségellenőr is, de véleményem szerint jobb
munkát tudnának végezni, ha ezen bizottságon belül legalább egy-egy fővel a
sportélet, és a kultúra is képviseltethetné magát. Én személy szerint a két
nemzetiség egy-egy képviselőjét is beültetném közéjük, hiszen az ő feladatuk
éppen a saját nemzetiségük kultúrájának továbbadása.
A Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottság tagjainak
kiválasztásánál aztán végképp nem értem a kiválasztási szempontokat. Az „én”
bizottságomban itt településmérnök, építő/építész mérnök, gépészmérnök,
villamosmérnök, és felsőfokú gazdasági végzettségű ember(ek), vagy mérnökök
híján szakemberek kapnának helyet. Ezzel szemben most ezt a bizottságot
minőségellenőr, gyerekorvos, cégképviselő/céglátogató (?), és kazántechnikus
alkotja. Nem vonom kétségbe egyikük tenni akarását sem, de szerintem egy ilyen
felelősségteljes Bizottságban önmaguktól nem 100%-ig képesek szakmai szempontok
szerinti, jó döntések előkészítésére. Még egyszer hangsúlyozom, nem a
feltételezem ezen emberek jó szándékának hiányát, de végzettségükből, szakmai
előéletükből kifolyólag nem biztos, hogy alkalmasak szakmailag helyes döntések
meghozatalára.
Tudom, a polgármester keze bizonyos szintig
meg van kötve, hiszen a bizottságok legalább 50%-át, és a bizottságok elnökét a
képviselő testületnek (ami ugye a választás után adott) kell adnia úgy, hogy a
polgármester és alpolgármester nem lehet tagja egyetlen bizottságnak sem. De
ott a maradék 50%! Ezt a 50%-ot vérprofi szakemberekkel fel lehetne tölteni,
akik ha valóban profik a szakmájukban, rendelkeznek olyan főállású fizetéssel,
hogy nem tartanának igényt a bizottsági tagságért járó tiszteletdíjra (vagy
akármi is a neve), csupán lokálpatrióta mivoltuknál fogva készséggel állnának
településünk rendelkezésére, így nem terhelnék további tételekkel a
költségvetést sem. És ne mondja nekem senki, hogy ilyeneket nem találni ezen a közel
háromezres településen, mert egyszerűen nem hiszem el! Persze ezzel nagyobb
betekintést kapnának a testületen kívüli emberek is abba, hogy milyen
szempontok szerint születnek döntések beruházások, rendezvények szervezése
alkalmával, de egy olyan testületnek, akinek nincs takargatnivalója, ez nem
okozhat problémát.
És végezetül néhány
pontban a saját vállalásaim, e témával kapcsolatban:
-
polgármesterré
választásom esetén a fenti szempontok szerinti Bizottságok javaslása,
szakemberek felkutatása, felkérése
-
a
testületi ülések előtti, képviselőknek kiküldött munkaanyagok kiküldésével
egyidőben azok, a falu honlapjáról való letölthetőségének megteremtése
-
nagyobb
nyilvánosság a helyi beruházások alkalmával, a helyi vállalkozók prioritásának
erősítése
-
helyi,
kulturális rendezvények szervezése esetén előnyt élveznének az élő műsorral
rendelkező helyi, vagy környékbeli előadók, a TV-ben, rádióban aránytalanul
felfuttatott budapesti, „playback celebekkel” szemben
-
gazdasági,
kulturális szempontból racionálisabb döntések meghozatalának segítése
-
nagyobb
hangsúlyt kapnának a nemzetiségek a kulturális rendezvények alkalmával, és
persze munkájuk végzéséhez nagyobb támogatást is
-
képviselővé
választásom esetén a képviselői és bizottsági tiszteletdíjamat felvenném, de
azt számlákkal igazolva az utolsó fillérig a kereszténység és magyarságtudat
erősítése érdekében köztéri emlékművekre, rendezvények lebonyolításának
segítésére fordítanám, vagy egyéb a falut élhetőbbé, temészetközelibbé tevő
beruházásokat támogatnám vele
-
remélem
ezzel példát mutatva képviselő társaimnak, nagyobb anyagi mozgásteret
teremtenénk településünk szépítésére, rendezvények szervezésére, a közösségi
élet fejlesztésére
Alkotmány = mára Alaptörvény :-)
VálaszTörlésA"eszemesz" pont a felettes szabályozás miatt csak részben szabható át szabadon.
Most akkor olyan zöld szemű és fehér bőrű felmenőkkel rendelkező független sváb vagy aki a magyarságtudatért áll a vártán :-)
Pontosan.
VálaszTörlés